3 oct. 2010

Metrical tension increases from two causes: the variation of pauses (enjambment / heavy pauses within lines), and the variation of the metrical structure of the line itself (radical synaloepha, frequent hiatus, extrametrical accents, avoidance of regularity). Let's illustrate that with "Canto del caminar":

.... Y qué lugares

más sobrios que éstos para ir esperando.

Es Castilla. // ¡Sufridlo! // En otros tiempos,

cuando se me nombraba como a hijo,

no podía pensar que la de / ella

fuera la única voz que me quedara,

la única intimidad bien sosegada

que dejara en mis ojos fe de cepa.

De cepa madre. // Y tú, corazón, uva

roja, // la más ebria, // la que menos

vendimiaron los hombres, // ¿Cómo / ibas

a saber que no estabas en racimo,

que no te sostenía tallo alguno?


I've marked some of the stress clashes. // means a heavy internal pause. / is a hiatus, where elision does not occur. There are a few lines here that are both self-contained and more or less easy to read iambically (que no te sostenía tallo alguno). Most are not like that.